Autorką treści tego wpisu jest księgowa, prowadząca własne biuro rachunkowe – Katarzyna Skowrońska.

Katarzyna Skowrońska
Od 2003 nieprzerwanie prowadzę licencjonowane Biuro Rachunkowe, w którym najważniejszym aspektem jest spokój przedsiębiorcy w związku z prowadzoną przez niego działalnością. Chcąc jak najbardziej odciążyć moich klientów dbam nie tylko o rozliczenia księgowe, ale również o poprawność dokumentów i ich ewidencji, a także wspieram przedsiębiorców fachowym doradztwem. www.superksiegi.pl
Z definicji działalność gospodarcza „to zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły”. Założenie działalności jest procesem prostym i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Wystarczy dostęp do internetu i profil zaufany, aby szybko wszystkie formalności załatwić z domu.
Kto może założyć działalność gospodarczą?
Jednoosobową działalność można prowadzić w Polsce jeżeli jest się osobą pełnoletnią. Nie trzeba być obywatelem Polskim. Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej mogą wykonywać działalność gospodarczą w Polsce na takich samych warunkach jak obywatele polscy. Osoby spoza Unii Europejskiej mogą rejestrować działalność gospodarczą jeżeli mają w Polsce, na przykład zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej czy zezwolenie na pobyt czasowy, wydane w określonym celu, na przykład w związku ze studiami.
Gdzie zarejestrować działalność gospodarczą?
Działalność rejestruje się Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – CEIDG. Na stronie https://www.biznes.gov.pl/pl należy wybrać opcję „Zarejestruj działalność gospodarczą” i postępować wg opisów systemu. Jednak zanim się do tego zabierzemy warto przygotować sobie wszystkie potrzebne informacje:
– dane z dowodu osobistego
– nazwa firmy – musi zawierać co najmniej imię i nazwisko, do tego można dopisać inne elementy np. nazwę własną lub skrócony opis profilu działalności
– adres działalności – może to być jeden lub wielu stałych miejsc, na przykład punkt usługowy, biuro, biuro wirtualne lub coworkingowe, własne mieszkanie albo bez stałego adresu czy mobilnie
– kod PKD – taki który najlepiej opisuje zakres wykonywanych czynności będzie głównym kodem PKD, dodatkowe to te które będą w działalności sporadycznymi czynnościami
– forma opodatkowania – tą pomoże wybrać doradca podatkowy do którego warto się wybrać przed założeniem działalności. Do wybory jest ryczałt ewidencjonowany, zasady ogólne i podatek liniowy. Należy też podjąć decyzję czy podatek będzie rozliczany miesięcznie czy kwartalnie.
– podatek VAT – w tym temacie tak jak przy formie opodatkowania warto skonsultować się wcześniej z doradcą podatkowym.
– rachunek bankowy – najlepszym rozwiązaniem jest założenie rachunku firmowego, jednak w niektórych przypadkach można posługiwać się osobistym rachunkiem bankowym.
– składki ZUS – składki ZUS – jeżeli jest to pierwsza działalność i nie będzie usług świadczonych na rzecz byłego pracodawcy, lub przez ostatnie 60 miesięcy działalność nie była prowadzona to należy wybrać „ulgę na start”.
Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych informacji we wniosku należy podpisać go profilem zaufanym i wysłać. Czas rejestracji od momentu złożenia wniosku to maksymalnie 24 godziny. Po tym czasie zostanie nadany numer identyfikacji podatkowej NIP i numer statystyczny REGON. O założeniu działalności zostanie też automatycznie poinformowany Urząd Skarbowy i ZUS.